Huidige situatie

Nieuwe leider Zimbabwe met applaus onthaald, maar men twijfelt aan de democratie die hij belooft.

Maar met het vertrek van Mugabe is het ‘mugabisme’ nog niet verdwenen
Emmerson Mnangagwa is woensdag warm onthaald bij zijn terugkeer uit ballingschap. Hij belooft democratie, maar velen twijfelen hierover.
De huidige president van Zimbawbe, Emmerson Mnangagwa, heeft de bevolking van zijn land ‘een nieuwe democratie’ in het vooruitzicht
gesteld. Hij deed dat woensdagavond ten overstaande van de regerende Zanu PF-partij. Uren eerder was hij uit zijn ballingsoord Zuid-Afrika
naar zijn vaderland teruggekeerd.

‘De wil van het volk heeft gezegevierd’, zei Mnangagwa, die vrijdag is beëdigd als staatshoofd. Hij is de opvolger van de 93-jarige
Robert Mugabe. Onder druk van het leger, zijn eigen partij en de massaprotesten op straat heeft Mugabe zelf in
een afscheidsbrief het presidentschap vrijwillig neergelegd. M
nangagwa werd enkele weken geleden door Mugabe ontslagen als vicepresident
en ontvluchtte het land, omdat hij naar eigen zeggen voor zijn leven vreesde.
Daarop greep het leger in. Mugabe werd onder huisarrest
geplaatst. I
n zijn kortstondige ballingschap was hij in nauw contact met de legertop.

In zijn speech beloofde Mnangagwa ook banen te scheppen. Het kwam hem op een luid applaus te staan. In de laatste periode van Mugabes
37 jaar durende bewind is Zimbabwe, ooit een van de welvarendste Afrikaanse staten, sterk verarmd.

Onder druk van de VS en andere Afrikaanse landen zijn er in middels verkiezingen gehouden.

Het geweld van de afgelopen dagen doet Zimbabweanen beseffen dat met de val van president Mugabe in november 2017 alleen het boegbeeld van dit regime anders is, niet de methodes.

Het Mugabisme heerst er helaas nog steeds. Mugabisme staat voor corruptie, zelfverrijking en financieel-economisch wanbeleid.

Intussen is na vele arrestaties van politieke tegenstanders de rust wedergekeerd en zijn de ogen nu van de wereld gericht op de verwoestende uitwerking van de cycloon IDAI die ook delen van Zimbabwe heeft geraakt. Ondanks dat er vele doden te betreuren zijn is er nu een wereldwijde hulp gaande om infectieziekten te voorkomen en een begin te maken met het opbouwen van de verwoeste dorpen.